Hamvas Béla: A Tükör

“Hamvas Béla: A Tükör” bejegyzéshez 19ozzászólás

  1. Jáj, hátde ezt úgy is kimoderálod remélem tehát: fáradt vagyok, hogy végig olvassam (és főleg végig értelmezzem), de elkezdtem és bzdmg teccik! Persez vannak értelmezési problémáim, de azok maradnak is, mert nem blog kommentelési téma ez a szintű tanulás. Örülj, mert lehet, hogy felcsigáztál! 🙂 Aztán persze tükörbenézek majd s magamat látva benne máris elflejtem mit is akartam az elébb. Hát nem? Így megy ez.
    Ígérem folytatni fogom pihentebben, de most csongrádi cuvée-től zsibbadva inkább a Telihold dalai c. remekművet hallgatom. (moderálva) szavazásról pl.)

    1. Kimoderáltam, mert azt majd akkor akarom feltenni, mikor a választások jönnek. 🙂
      Már régen kinéztem magamnak.

      1. Ez bzdmg miattad van. 🙂 Egész nap szinte Hamvast olvastam. Persze képernyőn, amit utálok, de könyvem még nincs. Elég különös. Mármint az írás. Végletekig emberi.

  2. “Az Isten alászáll, és befészkeli magát egy emberbe. Először csak olyan, mint valamilyen súlyos dolognak a tudása, mint valami parancs. Fenyegető vagy kérlelő, visszataszító de izgató is. Aztán egyre jobban megismerteti magát, és az ember próbára teheti az Isten erejét, megtanulhatja szeretni, feláldozni magát érte, és eljuthat a teljes ürességig. Amikor eléri ezt az ürességet, az Isten birtokba veszi emberét, és vele végezteti el a munkáját. Aztán magára hagyja üresen, kiégve, megfosztva az evilági élet további lehetőségeitől”

    Tükör által homályosan!
    Mennyire idevág egy másik Mester remekműve 1961-ből.

    Mask and the mirror:

    1. “Mennyire idevág egy másik Mester remekműve 1961-ből.”
      Ne haragudj, hogy ezt mondom, de egyáltalán nem vág ide. Csak a címben van hasonlóság közöttük és abban, hogy remekművek. 🙂 Hamvas itt egy alapállásról beszél és a realizálásról, valamint az imaginációról. Semmi többről. Bergmannal ellentétben… Szerintem. No, de maradjunk csöndben, kár lenne ezt a szép írást megerőszakolni és elrontani, holmi okoskodással és szákértéssel! Úgyis mindenki másképp látja.
      Mintha egy tükörben.
      Tükör által homályosan.
      Mask and the mirror.

    1. Csak nem személyesen a hamvasbela.org üzemeltetője látogatott el hozzánk? 🙂

  3. Szia!
    Remek bejegyzés, gratula! Ha jól olvastam egyszer régebben, akkor Hemingway az ideál problémájával küzdött. Volt egy férfi ideál a fejében, amihez hasonlítani szeretett volna. Mikor belenézett a tükörbe, akkor viszont nem azt látta, mert nem ért fel hozzá, kevesebbnek érezte magát az általa elképzelt ideálnál. Úgy tudom ez vezetett az öngyilkosságához. Az ideát fel kell adni. Az nem a valóság. Az csak illúzió, álom. Ami vagyok, az vagyok.
    Üdv. G.N.

    1. Hamvast illeti a dicséret.
      “Ami vagyok, az vagyok.” No, de mi és ki?
      Elsősorban mi. A ki az csak utána következhet. Szerintem.
      Üdv
      A

  4. Igazán jó, hogy van ez a blog. Erre a hajóra – már amennyiben sikerül 🙂 – mindig érdemes felkapaszkodni. Üdv’ a kapitánynak. Ez már – mint egyre rendszeresebb potyautasból – kikívánkozott belőlem.

  5. Üdv Atyafi! Igazán örömmel tölt el, hogy Téged is megfogott Hamvas Béla iránymutatása, és úgy hiszem, többé nem fogsz tőle szabadulni 😀
    Én sem tudok, nem is akarok.

  6. Ajánlom mindeki figyelmébe Az őslakó cimű filmet, kiváló bevezető.

  7. Van egy ember, aki rettenetesen félős, gyenge, de maszkot felvéve erősnek, kegyetlennek érzi magát, a sok birkaember fél is tőle, ezért maga alá is gyűri ez a maszkos ember a sok birkalelket. Majd egyszer erre a maszkosra is rászakad a nyuvadás, ha akad is olyan aki a maszk mögé lát, annak véleménye a birkalelkekben nem talál gyökeret, inkább legendává alakítják a rettenhetetlent. A hulla maszk mögötti torz arcára senki sem fog rálátni.
    Nekem ez jutott eszembe olvasva Hamvas tükrét.
    (Azért nem általánosítanék, mert nem minden ember hord maszkot, van aki a tükörbe mer nézni maszk nélkül is…)

Hozzászólások lezárva